(function() {var wf = document.createElement('script');wf.src='https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/webfont/1/webfont.js';wf.type='text/javascript';wf.async='true';var s=document.getElementsByTagName('script')[0];s.parentNode.insertBefore(wf, s);})();
Peter

Afvallen zonder hongergevoel past in het ideale plaatje tijdens het lijnen.

Je eet minder om zo gewicht te verliezen, maar toch heb je geen honger. Het kan echt! 

Vroeger heb ik mijzelf een paar handige tips aangeleerd en daar heb ik nu nog steeds profijt van. 

Als jij nu de keren van jouw hongergevoel de afgelopen week bij elkaar optelt, is dat waarschijnlijk niet op een hand te tellen. Dat is gelukkig na dit artikel over!

Deze tips een tijdje voor mijzelf gehouden, maar in deze blog ga ik vertellen wat ze zijn en hoe je ze kunt gebruiken. Dan kun je gezond gaan afvallen zonder hongergevoel!

Wat is een hongergevoel?

Een hongergevoel is een signaal vanuit jouw lichaam. Het betekent dat jij eten nodig hebt of dat je er gewoon zin in hebt. 

Er zijn verschillen tussen de twee soorten honger gevoel. Als jouw lichaam echt voedsel nodig heeft, dan krijg jij na een tijdje ook echt last van je buik.

Dit is natuurlijk geen fijn gevoel, dus zul jij snel wat te eten gaan pakken om dit te voorkomen.

Het tweede soort hongergevoel ontstaat als jij gewoon zin hebt om iets lekkers te eten. Dit honger gevoel kan bijvoorbeeld uit het niets optreden.

Je loopt langs de voorraadkast en ziet een zak chips liggen. Ineens begin je enorme trek te krijgen in chips.

Jouw lichaam heeft deze voedingsstoffen dus eigenlijk niet nodig, maar jij hebt zoveel trek gekregen dat je het toch begint te eten.

Om het afvallen zonder hongergevoel te kunnen realiseren moet je zorgen dat je dit soort honger vermijdt!

chips

Oorzaken van een hongergevoel

Er zijn veel oorzaken die kunnen leiden tot een hongergevoel. Het licht vaak aan de voeding die je wel of niet binnen hebt gekregen.

Als je bijvoorbeeld te eenzijdig eet in jouw voedingspatroon of dieet, dan kan er een blijvend hongergevoel optreden. Zelfs Als je net gegeten hebt.

Als het herkenbaar is voor jouw dat je niet gevarieerd genoeg, kan dat dus een oorzaak zijn.

De voedingsstoffen die je met de voeding die jij eet binnen krijgt, kan ook van invloed zijn.

Als jij bijvoorbeeld weinig groente en fruit eet krijg je automatisch minder vitamine en mineralen binnen. Deze stoffen heeft jouw lichaam wel nodig.

Als signaal om te laten merken dat je deze voedingsstoffen niet binnen krijgt, treedt er een hongergevoel op.

Ook veroorzaken verschillende emoties een hongergevoel. Neem bijvoorbeeld stress.

 Ik heb daar weleens last van en dat kan uitmonden in eetbuien zonder dat ik er verzadigd van wordt. Zo blijf ik een hongergevoel houden, terwijl ik net gegeten heb.

Dit zijn de oorzaken van de meeste gevallen. Als jij dus wilt afvallen zonder  hongergevoel, raad ik jouw aan om het hongergevoel aan te pakken!

Wat kun je doen tegen een hongergevoel?

Er zijn verschillende manieren om een hongergevoel tegen te gaan of in ieder geval te verminderen.

Ik heb de afgelopen jaren natuurlijk veel dingen geprobeerd om mijn hongergevoel te verminderen. De manieren die voor mij hebben gewerkt ga ik beschrijven.

Drink water als je honger hebt

Het eerste dat ik altijd doe/deed is een glas water drinken als ik trek begon te krijgen. 

Dit helpt, omdat de maag dan gevuld word met water. Jouw lichaam heeft dan het gevoel dat het voedingsstoffen binnen krijgt en dat zorgt ervoor dat het hongergevoel verminderd.

Ook heeft dit een positieve invloed op het afvallen. De afvalstoffen gaan nu namelijk makkelijker je lichaam uit, dus heb je meer energie over om vet te verbranden.

Haal kauwgum in huis

Een andere manier die voor mij persoonlijk heeft geholpen is dat ik kauwgum ging eten als ik trek begon te krijgen. 

Het gaf mij een gevoel dat ik toch wat aan het eten was, omdat je toch aan het kauwen bent. 

Ook heb je de kauwgum een lange tijd in je mond. Je gaat dan natuurlijk niet even snel iets tussendoor eten.

Wel heb ik uit ervaring meegekregen dat het bij sommige mensen een negatieve werking heeft.

Zij krijgen juist extra honger als ze kauwgum gaan eten. 

Haal geen vette snacks in huis

Het probleem van de vette snacks die jij in huis hebt is dat mensen vaak geneigd zijn om er van te gaan eten. 

Je kent jezelf minder goed dan dat je denkt. Als je eenmaal de koekjes, snoepjes en chips hebt zien liggen, blijf je er maar aan denken. 

Dit vergroot het hongergevoel natuurlijk en dat vergroot de kans dat je gaat snacken.

Probeer deze producten dus niet in huis te halen.

Als je ze al in huis hebt of met mensen samen woont die dit wel eten, dan zul je moeten proberen niet of minder vaak naar de koelkast/voorraadkast te lopen.

Zorg dat je bezig bent

Als je ergens mee bezig bent ben je met jouw hoofd ergens anders en denk je niet aan eten.

Als ik bijvoorbeeld zelf aan het werk ben, denk ik niet aan eten. Zo vergeet ik soms zelfs om te eten.

Dat ik natuurlijk ook niet goed, maar het geeft natuurlijk wel aan dat het helpt om niet bezig te zijn met eten.

Ook is het goed als trek begin te krijgen om naar een plek te gaan waar je geen eten om je heen hebt.

Zo verklein je de kans dat je hongergevoel erger wordt en zal je ook niks gaan snacken.

Kleinere maaltijden

Tot slot helpt het ook als je meer kleine maaltijden over de dag verspreidt. Wel moet je natuurlijk op hetzelfde calorie aantal uitkomen als normaal.

De kleine maaltijden helpen, omdat de maaltijden minder calorieën bevatten. 

Je kunt ze dus over de dag verspreiden en dat zorgt ervoor dat het hongergevoel beperkt wordt.

Neem bijvoorbeeld 6 maaltijden van 300 calorieën. Zo kom je op een aantal van 1800 calorieën en heb je toch 6 keer gegeten.

Voorbeelden van kleine maaltijden die je kunt eten zijn bijvoorbeeld: salades zonder dressing, een bakje kwark, crackers met kipfilet en rijstwafels. 

Rijstwafels helpen bij afvallen zonder hongergevoel

Afvallen zonder hongergevoel

Het is komt er dus op neer dat je eerst de oorzaak moet gaan zoeken voor je het probleem natuurlijk kunt oplossen.

Maar als je eenmaal de oorzaak weet is het niet moeilijk om er een oplossing voor te vinden of bedenken.

Bedenk wel dat als je met afvallen begint, dat het hongergevoel er gewoon bij hoort. Je lichaam is namelijk een ander eetpatroon gewent, dus is het nog even wennen.

Maar met de tips die ik heb beschreven, heb ik het zelf ook volgehouden en is mijn hongergevoel een stuk minder geworden!

Stappenplan om vandaag al van jouw hongergevoel af te zijn!

Je hebt hierboven nu gelezen hoe je kunt afvallen zonder een hongergevoel te krijgen.

Bij Afvallen met Nederland heb je jouw voedingspatroon binnen een dag aangepast, zodat je geen hongergevoel meer hebt!

Je krijgt begeleiding om zo stap voor stap gezond en makkelijk gewicht te verliezen. 

Het enige wat jouw nou nog te doen staat is dat jezelf aanmeld bij Afvallen met Nederland!

Druk op de knop hieronder om je aan te melden!

Afvallen met Nederland

Voor een blijvend en gezond voedingspatroon

Het meest succesvolle dieet programma

Begeleiding van een diëtiste


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *