(function() {var wf = document.createElement('script');wf.src='https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/webfont/1/webfont.js';wf.type='text/javascript';wf.async='true';var s=document.getElementsByTagName('script')[0];s.parentNode.insertBefore(wf, s);})();
Peter

De schijf van vijf komt jou waarschijnlijk wel bekend voor.

Het is een bekende term die veel wordt gebruikt onder diëtisten en voedingsdeskundige.

Om het in het kort te zeggen is dit een denkbeeldige cirkel waarin alle soorten voedsel zijn ingedeeld.

Ook is er op de hoeveelheden van voedingsstoffen gelet die je op een dag binnen moet krijgen.

Denk daarbij aan koolhydraten, vetten, eiwitten, vitamines en mineralen.

Het is dus eigenlijk het ideale voedingspatroon wat je maar kan hebben. Maar waarom volgt niemand dan precies de schijf van vijf.

Dit is een vraag die ik mijzelf wel eens stelde en daarom ben ik meer over de schijf van vijf te weten gekomen.

Lees meer.

Wat is de schijf van vijf?

Het is natuurlijk eerst belangrijk om te weten wat de schijf van vijf is, voordat je verder kunt lezen.

Je moet het eigenlijk zien als een denkbeeldige schijf, waarin alle voedingstoffen die jij nodig hebt zijn opgesplitst in verhoudingen.

Koolhydraten bevatten bijvoorbeeld ongeveer 40% van de cirkel, omdat je dit nodig hebt om genoeg energie te hebben.

Ook worden er dranken meegeteld in deze cirkel. Water en magere melk staan er bijvoorbeeld ook in. 

Het is belangrijk om te weten dat de schijf van vijf niks te maken heeft met je dagelijks calorie inname.

Als jij dus 2000 calorieën op een dag eet, is de bedoeling dat 40% van de calorieën uit koolhydraten bestaan.

Het betekent dus niet dat je zult afvallen als je in een keer volgens de schijf van vijf gaat eten.

Daarvoor zul je onder je dagelijkse caloriebehoefte moeten gaan zitten en met die calorie inname, de goede verhoudingen moeten toepassen.

Om te weten te komen hoe de schijf van vijf eruit ziet kun je op het voedingscentrum kijken.

Waaruit bestaat de schijf van vijf?

Eigenlijk bestaat de schijf van vijf alleen maar uit de basis voedingsstoffen die jouw gezonde en fit houden.

Er komen dus geen voedingssupplementen in voor.

Het doel is om de benodigde voedingsstoffen via voedsel of dranken binnen te krijgen.

De voedingsstoffen die er in voor komen zijn: vitamines, mineralen, koolhydraten, eiwitten en vetten.

Hieronder vind je een plaatje van een voedselpiramide 

Deze vind ik handiger om te hanteren, omdat ik zo een beeld heb van een goede basis.

Zo kan ik makkelijker een gezond voedingspatroon opbouwen.

Waarom de schijf van vijf?

De reden is natuurlijk simpel. Je wilt zo gezond en fit mogelijk leven.

Daar is dit een erg goede basis voor.

Ten eerste krijg je de goede verhoudingen van voedingsstoffen binnen. Dit helpt al tegen overgewicht.

Daarnaast word je er ook fitten van en zul je een stuk lekkerder in je vel gaan zitten.

Ook wordt er aanbevolen om genoeg te bewegen. Dit staat er natuurlijk niet in, maar is algemeen wel bekend.

Alleen gezond eten helpt namelijk niet. Om een zo optimale levensstijl te krijgen, zul je ook moeten bewegen.

In het kort is de schijf van vijf dus een basis voor een gezonde levensstijl. 

Het zorgt ervoor dat je minder vatbaar bent voor ziektes, overgewicht en je gaat erdoor lekkerder in je vel zitten.

piramide met voedingsstoffen

Hoe kun je het toepassen in je voedingspatroon?

Om het zo optimaal mogelijk toe te kunnen passen is het nodig om er eerst goed naar te kijken en er informatie over op te zoeken.

 Om mijn voedselpiramide als voorbeeld te nemen.

De basis laag zijn groente en fruit. Dit betekent dat je deze producten eigenlijk het meeste moet eten op een dag.

Vaak wordt dit vergeten en dat kan ervoor zorgen dat je essentiële vitamines en mineralen gaat mislopen. 

Er is geen percentage waar je jezelf op kan richten. Wel wordt er aangeraden om minimaal 2 stukken fruit en 300 gram groente op een dag te eten.

Daarna zijn de koolhydraten van belang. Deze heb je nodig om je lichaam van energie te voorzien.

Er wordt aangeraden dat ongeveer 40% van het eten uit koolhydraten moet bestaan.

Dit is dus bijna de helft van het voedsel dat je op een dag binnen krijgt.

De laag erboven zijn de eiwitten. Dit is ongeveer 30% van je dagelijkse innamen. 

Het kan variëren tussen personen, hoeveel eiwitten ze nodig hebben.

Iemand die vaker sport dan een gemiddeld persoon heeft gemiddeld 120 gram eiwitten meer in de week nodig.

Dit komt, omdat je spieren moeten herstellen na een training of workout.

De vetten kun je eigenlijk als laatste laag zien. Richt je vooral op de gezonde vetten. Deze zitten in noten, avocado, kip en eieren.

Ik raad aan om ook ongeveer 30% van je dagelijkse inname uit vetten te laten bestaan. 

Gezonde vetten zorgen ervoor dat je bepaalde ziektes minder snel krijgt. Ook worden ze gebruikt als brandstof voor je lichaam.

De bovenste laag kan je meerekenen. Dat doe ik zelf alleen als ik op gewicht wil blijven.

Tijdens het afvallen raad ik het af, omdat je het lastig gaat krijgen als je eenmaal iets te snacken hebt gehad.

Dan komt het namelijk vaak voor dat je na die ene snack niet meer kan stoppen.

waterflesje met meetlint en appel

Stappenplan om de schijf van vijf meteen in je voedingspatroon toe te passen!

Je hebt nu gelezen waarom de schijf van vijf erg belangrijk is om je lichaam gezond en fit te houden.

Waarom zou je dus langer wachten om je voedingspatroon aan te passen?

Ik ben zelf erg goed op weg geholpen door Afvallen met Nederland. Ze leggen je stap voor stap uit hoe je het beste kan eten en drinken.

Dit zorgt ervoor dat ik nu al jaren een blijvend resultaat ervaar en niet opnieuw hoef af te vallen!

Als jij dus ook klaar bent met het steeds opnieuw moeten beginnen met afslanken en een blijvend en gezond voedingspatroon gebaseerd op de schijf van vijf wilt?

Druk op de knop hieronder en meld je aan!

Afvallen met Nederland

Voor een blijvend en gezond voedingspatroon

Het meest succesvolle dieet programma

Begeleiding van een diëtiste


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *