(function() {var wf = document.createElement('script');wf.src='https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/webfont/1/webfont.js';wf.type='text/javascript';wf.async='true';var s=document.getElementsByTagName('script')[0];s.parentNode.insertBefore(wf, s);})();
Peter

Je maakt al een tijdje gebruik van verschillende diëten, maar ze werken allemaal niet. Dat is een veel voorkomend probleem. Je denkt dat het aan het dieet ligt, dus ga je opzoek naar een ander dieet.

Dan heb ik hier de perfecte diëten en tips voor jou!

Wat is een dieet?

Een dieet is een samengesteld voedingspatroon met als doel om jouw ideale gewicht te bereiken. Dit wordt meestal gedaan door je calorie inname te verminderen. Zo krijg je minder binnen dan dat je nodig hebt, hierdoor zal je gewicht gaan verliezen.

Er zijn ook diëten waarbij het de bedoeling is om juist aan te komen. Dit wordt in de meeste gevallen gedaan om veel spieren op te bouwen. Doordat je in dit dieet juist extra veel eet, heeft je lichaam energie over. Een gedeelte daarvan wordt vet, maar er gaat ook extra energie naar je spieren toe.

En tot slot heb je ook verschillende diëten die bepaalde voedingsstoffen vermijden. Je bent dan bijvoorbeeld ergens allergisch voor en wil daarom bepaalde voedingsmiddelen niet binnenkrijgen.

Waarom een dieet niet lukt

Een goeie vraag om jezelf te stellen is :Waarom wil ik een dieet volgen?

Het antwoord op die vraag weet je waarschijnlijk wel. Maar hoeveel heb je daar voorover? Veel mensen beginnen vol goede moed maar zijn er na een week of twee al weer mee gestopt. Dit zijn de redenen waarom het je niet lukt om je aan een dieet te houden.

Te streng

Je bent te streng voor jezelf. Dat is een veel voorkomend probleem. Je mag niet snacken en moet eten wat je eigenlijk niet het lekkerst vindt. Hierdoor krijg je het mentaal heel zwaar. Je zal het uiteindelijk niet volhouden door de drang naar een lekkere en ongezonde maaltijd.

Een dieet is tijdelijk

Een dieet is tijdelijk. Hierdoor ben je maar een bepaalde tijd bezig met je voeding. Je weet dat je tijdens het dieet even moet afzien maar daarna er weer vanaf bent. Na deze periode zal je dus waarschijnlijk terug vallen in je oude eetgewoonte en weer aan gaan komen.

Te grote porties

Als je aan het diëten bent wil je natuurlijk niet snacken. Maar doordat je zo gefocust bent op niet snacken, eet je tijdens de maaltijden te grote porties. Je zal dan niet afvallen, maar op gewicht blijven of aankomen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Verschillende soorten diëten bij afvallen

Caloriearm dieet

Dit dieet werkt voor de meeste mensen het best en het snelst. Je gaat hiermee onder je dagelijks aanbevolen hoeveelheid calorieën zitten. Hierdoor verbruik je meer energie dan dat je binnen krijgt en zal je het opgeslagen vet gaan verbranden.

Koolhydraatarm dieet

Dit dieet focust zich op zo min mogelijk koolhydraten. Het lichaam zet koolhydraten om in vet. Als je dus bijna geen koolhydraten eet, kan jouw lichaam ze niet omzetten in vet. Door dit dieet val je meestal af omdat je toch onder de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calorieën komt.

Een nadeel van dit dieet is dat je een heel laag energie niveau krijgt, omdat je niks in je lichaam krijgt om te verbranden.

Eiwitrijk dieet

Bij dit dieet zorg je ervoor dat je veel eiwitten binnen krijgt in vergelijking tot andere voedingsstoffen. Dit kan helpen, omdat je dan minder vetten en koolhydraten binnen krijgt. Hierdoor zal je ook onder de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calorieën komen.

Je spieren blijven ook op niveau en zullen zelfs aan sterken door de vele eiwitten die je eet.

Crash dieet

Bij een crashdieet is het de bedoeling dat je in een korte tijd zo veel mogelijk afvalt. Dit is dus het effectiefste dieet dat er is. Door bijvoorbeeld een week lang niks te eten en alleen maar water te drinken krijg je helemaal geen calorieën binnen.

Dit is echter een dieet dat niet goed voor je is. Omdat je zo weinig voedingsstoffen binnen krijgt verbruikt je lichaam niet alleen het opgeslagen vet maar worden je spieren ook aangetast.

Ook gaan de mensen na dit dieet weer veel eten. Ze zullen dus weer aankomen in kilo’s en dat betekent dat het dieet voor niks is geweest.

Tips om aan te komen

Als je ondergewicht hebt is het de bedoeling dat je juist aan gaat komen. Dit doe je door meer te gaan eten. Je zal dus meer calorieën moeten eten dan dat je verbrandt op een dag. Hier is niet een bepaald dieet voor, omdat de meeste interesse in het afvallen zit.

Ik kan je wel tips geven om het je zo goed en makkelijk mogelijk te maken.

1. Zorg dat je minimal 5 verschillende maaltijden of eetmomenten op een dag moet hebt. Hierdoor zal je al bijna 2 keer zoveel calorieën binnen gaan krijgen dan dat je normaal at. Je zal dus naar mate je dit volhoudt zwaarder worden.

2. Probeer meer calorie rijke producten in je eetgewoonte te verwerken. Je kan bijvoorbeeld in plaats van een appel, een handje noten eten. Hierdoor krijg je meer calorieën binnen zonder dat je het minder gezond maakt. In producten met veel gezonde vetten zitten ook veel calorieën.

Bijvoorbeeld:

  • Vette vis
  • Avocado
  • Noten
  • Lijnzaad
  • Olijven

3. Eet veel eiwitten in je dieet. Dit zorgt ervoor dat je spieren gaat opbouwen en dat ze versterken. Hierdoor zal je ook aankomen, omdat spieren zwaarder zijn dan vet.

Olijven bevatten veel gezonde vetten.

Dieet bij diabetes

Diabetes type 2 is een ziekte waarbij je lichaam niet meer goed reageert op insuline. Hierdoor kan je lichaam je bloedsuiker spiegel niet meer goed regelen, met als gevolg dat er veel suiker in je bloed blijft zitten.

Als je dan koolhydraten eet zet je lichaam dit om in glucose en dat wordt vervoerd je in bloed. Je reageert dan niet meer goed op insuline, dus de glucose wordt niet meer uit je bloed gehaald.

Oorzaken voor diabetes type 2 zijn:

  • Overgewicht
  • Te weinig bewegen
  • Roken
  • Ouderdom
  • Erfelijkheid

In veel gevallen is diabetes type 2 te bestrijden.

Dit kun je doen door gezond te eten, je cholesterol verlagen en veel te bewegen. Een gezonde levensstijl dus. Dit zou je ook tijdelijk een een dieet kunnen toepassen.

Producten die je kunt eten zijn bijvoorbeeld:

  • havermout
  • groente
  • fruit
  • volkoren producten
  • yoghurt

Daarnaast helpt een gelijkmatige inname van koolhydraten. Je bloedsuiker spiegel heeft dan geen pieken en dalen. Je lichaam kan ze dan ook beter verwerken.

Eet daarnaast ook op basis van de schijf van vijf. Dan krijg je alle nodige voedingsstoffen binnen om gezond te worden en te blijven.

Diëten voor ouderen

Het komt natuurlijk voor dat je als ouder iemand een dieet wilt volgen. Dit kan natuurlijk!

Als je ouder wordt krijg je minder spiermassa en een hoger vet percentage. Het is dus belangrijk om op je gewicht te letten als je ouder wordt. Als je dit niet doet kan het zijn dat je te zwaar wordt. Hierdoor vergroot de kans op verschillende ziektes.

Een dieet voor ouderen is bedoeld om risico’s om ziek te worden te beperken. Denk bijvoorbeeld aan hart- en vaatziekten en een te hoog cholesterol.

Het perfecte dieet voor ouderen is eigenlijk de basis. Eet wat er in de schijf van vijf zit. Dit klinkt natuurlijk als een makkelijk antwoord op de vraag welk dieet het best is voor ouderen. Maar in de schijf van vijf zitten alle benodigde voedingstoffen die het lichaam nodig heeft. Natuurlijk zul je zelf wel moeten kijken hoeveel je van een bepaald product eet.

Tips:

  • Kies de volkoren variant.
  • Eet gevarieërd.
  • Drink genoeg water om uitdroging te voorkomen

Voor ouderen is diëten belangrijk om risico's te verkleinen.

Hoe een dieet volhouden?

Je hoort vaak dat mensen die bezig zijn met een dieet, het niet goed kunnen volhouden. Dit is een dus een probleem voor veel mensen.

Hieronder lees je hoe je een dieet volgen makkelijker kunt volhouden en zodat je het tot een goed resultaat weet te brengen.

Stel doelen voor jezelf. Het is fijn om doelen te stellen, omdat je dan iets hebt om naar toe te werken. Je weet dan waarvoor je het doet.

Als je eenmaal je doelen heb kun je rustig jouw eetpatroon afbouwen. Als je namelijk in een keer een stuk minder gaat eten hou je het afvallen een stuk minder lang vol en ben je eerder geneigd om een snack te eten.

Eet daarnaast op elke dag op dezelfde momenten. Als je elke dag op ongeveer dezelfde tijden gaat eten, past je hongergevoel zich daarop aan. Dus heb je minder kans dat je tussendoor wat gaat snacken.

Er zijn ook veel gezonde recepten die je kan eten, waarvan je zou denken dat het slecht is voor je. Deze gaan zeker helpen, omdat je dan niet het gevoel hebt dat je een dieet aan het volgen bent.

Drink tot slot minimaal twee liter water op een dag. Zo stromen de afvalstoffen sneller uit je lichaam en kun je makkelijker vet verbranden. Hierdoor zal je sneller resultaat gaan zien van het volgen van een dieet.


Om het nog iets duidelijker te maken, kun je dit filmpje hieronder bekijken.


Meer tips om af te vallen? Lees dan mijn andere blogs!

Kiloburner

  Gezond afvallen?

  • Het #1 product voor afvallen in Nederland

  • Methode voor gezond en snel afvallen

  • Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek

1 reactie

Milou · maart 28, 2020 op 12:04 pm

Het caloriearme dieet heeft voor mij fantastisch gewerkt! Bedankt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *