(function() {var wf = document.createElement('script');wf.src='https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/webfont/1/webfont.js';wf.type='text/javascript';wf.async='true';var s=document.getElementsByTagName('script')[0];s.parentNode.insertBefore(wf, s);})();
Peter

Tijdens een dieet heb je vaak de neiging om tussendoor te snacken. Je vindt hier gezonde snacks om tussendoor te eten!

Je hebt vaak momenten op een dag dat je dan toch iets te snacken pakt. Hierover voel je je dan schuldig, maar is dat wel terecht? En kan je snoepen tijdens je dieet?

Snoepen tijdens jouw dieet?

Hoe kun jij nog toch afvallen terwijl je soms tussendoor snoept?

Dit is een vraag die veel mensen zich stellen. Iedereen houdt edavan om tussendoor een koekje of een snoepje te pakken. Maar waarom is dat helemaal niet zo slecht al mensen zeggen?

Het klinkt natuurlijk heel raar om te zeggen dat snoepen tijdens je dieet kan helpen tijdens afvallen. Maar is dit wel zo? Als je jezelf heel strikt aan een dieet houdt, wordt het op den duur steeds moeilijker om niet te snoepen.

Uiteindelijk is de drang zo groot dat je toch maar iets te snacken pakt. Wanneer je dan gesnoept hebt, krijg je het gevoel dat je toch beter kan stoppen met dit dieet, omdat het toch niet gaat lukken.

Om het afvallen met een dieet vol te kunnen houden, moet je niet te streng zijn voor jezelf. Je moet ervoor zorgen dat je een eetgewoonte ontwikkelt waar jij je goed bij voelt. Het is niet ongezond om soms een snack tussendoor te eten. Als je het maar met mate doet.

Daarnaast vallen de mensen die zich alleen op het dieet richten, vaker terug naar hun oude eetgewoonte. Dit omdat ze het dieet meestal nooit hun hele leven vol kunnen houden. Ze zullen dus weer kilo’s gaan aankomen. Dit is het wel bekende jojo effect.

Calorieën en snoepen

Wanneer je minder calorieën eet dan dat je nodig hebt, val je af. Zo verbrand je het overtollige vet en val je af. Dat kun je doen door minder of niet meer te snoepen tussendoor.

Het is echter effectiever om jouw tussendoortjes te veranderen naar iets gezonds. Hierdoor kun je ze vaker eten zonder dat je veel calorieën binnen zult krijgen.

Vaak ga je van 2200 calorieën naar ongeveer 1800. Je zult dus 400 calorieën minder moeten eten. Dat lijkt behoorlijk wat. Maar als je minder gaat snoepen of het verandert in iets gezonds, zul je al gauw op je gewenste aantal calorieën komen. Houd dus je dagelijkse calorieën bij en pas je tussendoortjes daarop aan.

5 Gezonde snacks voor tijdens een dieet!

Het is dus belangrijk om niet te streng te zijn voor jezelf en soms gewoon te snoepen. Pas wel op dat je niet boven je gewenste aantal calorieën komt. Dat gaat demotiverend werken en kan leiden tot het stoppen van je dieet.

Daarom geef ik hier 5 gezonde snacks om tussendoor te eten, zonder dat er veel calorieën in zitten.

Met deze snacks gaat je drang om te snoepen weg en kun je genieten van een heerlijk tussendoortje!


Popcorn

Calorieën: per 40 gram zoute popcorn, 150 calorieën.

Je zou het niet denken, maar popcorn is een lekker en calorie-arm tussendoortje. Het is beter om zoute popcorn te eten dan zoete. In een zoete popcorn zitten al gauw 150 calorieën meer. Een perfecte snack om voor de tv op te eten!

Eiwitshake

Calorieën: per shake 170 calorieën

Een eiwitshake is heerlijk om als tussendoortje te nemen. Het vult goed en er zitten veel eiwitten in. Eiwitten zorgen voor spieropbouw en het behoud van spieren. Prima als tussendoortje dus!

Noten

Calorieën: per 30 gram noten 182 calorieën

Noten zijn een ideaal tussendoortje. Ze bevatten veel onverzadigde vetten. Dit heeft een positief effect op het lichaam. Je verlaagt hiermee de kans op hart- en vaatziekten. Pas wel op dat je er niet teveel van eet, anders kom je al snel hoog in calorieën te zitten. Je kunt nootjes makkelijk met je meenemen, dit is dus een ideale snack voor onderweg.

Fruit

Calorieën: ongeveer 60 calorieën, afhankelijk welk fruit

Het is natuurlijk het meest voor de hand liggende tussendoortje. Toch eten mensen vaak minder fruit op een dag dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 2 stuks. Het is erg belangrijk dat je fruit eet. Er zitten veel vitamines in. Ook verlaagt fruit de kans op hart- en vaatziekten. Het is dus een belangrijke en gezonde snack!

Calorieën fuit per 100 gram:

  • appel: 52 calorieën
  • peer: 57 calorieën
  • aardbeien: 29 calorieën
  • rode bessen: 56 calorieën
  • watermeloen: 30 calorieën
  • banaan: 90 calorieën
  • sinaasappel: 44 calorieën
  • druiven: 72 calorieën
  • ananas: 58 calorieën
  • mango: 65 calorieën
  • bramen: 43 calorieën
  • frambozen: 67 calorieën

Calorieën van alle soorten fruit? Ga naar calorielijst.nl.

Zuivel

Calorieën: per schaaltje magere kwark, 100 calorieën

Je hebt veel keuze als je het over zuivel hebt. Zelf raad ik aan om magere kwark te eten als tussendoortje. Hier zitten veel eiwitten in, daarnaast vult het een stuk meer dan yoghurt. Je kunt er ook nog wat fruit of muesli in doen. Zorg er wel voor dat je het gezond houdt. Anders zul je meer calorieën binnen krijgen dan dat je wil.


Maak ook zelf jouw eigen snacks!

Als je zelf een gezonde snack maakt heb je veel meer keus en weet je ook wat je erin verwerkt. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Maak je snacks bijvoorbeeld met havermout of volkoren meel. Je kunt hiermee koekjes, of andere lekkere en relatief gezonde tussendoortje maken.

Zo blijf je ook variatie houden in je voeding.

Een ideaal dieet

Het is dus de bedoeling dat je een eetgewoonte ontwikkelt die je een lange tijd wilt en kunt volhouden. Je zult er eerst wel achter moeten komen hoeveel calorieën je mag eten op een dag. Pas dan jouw voedingsschema daarop aan.

Verwerk deze gezonde producten in je dieet om het te optimaliseren:

  • fruit
  • groente
  • zuivel
  • noten
  • mager vlees

Probeer daarnaast de volgende producten zoveel mogelijk te vermijden:

  • zouten snacks
  • snoepjes
  • bewerkt vlees
  • producten met veel toegevoegde suikers
  • frisdrank
  • junkfood

Tip! Zorg ervoor dat je op ongeveer dezelfde tijden eet, hiermee zorg je ervoor dat je niet teveel honger krijgt tussen de maaltijden door. Als je dan toch een snack pakt, kies er dan voor om een gezonde snack te pakken.

Met deze informatie gaat het jou hopelijk lukken. In het begin zal het nog even wennen zijn, maar uiteindelijk heb je dan toch het ideale dieet ontwikkeld.

Meer tips om af te vallen? Lees dan mijn andere blogs!


Kiloburner

  Gezond afvallen?

  • Het #1 product voor afvallen in Nederland

  • Methode voor gezond en snel afvallen

  • Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek