(function() {var wf = document.createElement('script');wf.src='https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/webfont/1/webfont.js';wf.type='text/javascript';wf.async='true';var s=document.getElementsByTagName('script')[0];s.parentNode.insertBefore(wf, s);})();
Peter

De ultieme methode om af te vallen is er niet. Ik heb het gedaan door het aanpassen van mijn eetgewoonten. Zo ben ik me meer gaan focussen op gezond eten. Ook ben ik een stuk meer gaan sporten.

Ik veranderde een ongezonde maaltijd naar een gezonde maaltijd. Zo heb ik als ware mijn eigen dieet ontwikkeld. Over mijn ervaring met deze methode wil ik meer vertellen.

Mijn eet gewoonten veranderen

Vroeger hield ik mij nooit bezig met mijn lichaam of gezond eten. Ik at gewoon waar ik zin in had. Zonder dat ik er maar een seconde over nadacht.

’s Ochtends gebakken eieren met spek. ’s Middags pannenkoeken. Dan at ik tussendoor nog een chocoladereep en wat chips. En ’s avonds twee borden avondeten.

Op een dag lag ik in bed en keek naar mijn buik. Ik vond mijzelf te dik en wilde afvallen. Alleen het probleem was dat ik eten te lekker vond.

Ik vertelde iedereen dat ik wilde afvallen. Iedereen zei: ‘’ Dat is toch niet nodig, je wordt vanzelf wel wat dunner.’’ Maar ik was vastbesloten om het te doen.

Op een dag in de zomer ben ik begonnen met afvallen. Om te beginnen at ik geen snoep of chips meer tussendoor. Dit lukte mij redelijk, alleen compenseerde ik dat door ’s avonds extra veel toetjes te eten. Het ging dus moeilijker dan ik mij had voorgesteld. Doordat ik iets in mijn eetgewoonten weghaalde, wilde ik het compenseren. Het was een te grote stap.

Ik moest dus iets anders verzinnen. Daarom ging ik ging mijzelf meer focussen op gezond eten. Een gezond tussendoortje, zero frisdrank en meer groentes bij mijn avondeten. Dat was een goede keuze. Ik zag al snel verandering in mijn gewicht.

’s Ochtends maakte ik een gezonde ontbijtrecepten en ’s middags at ik heel voedzaam. De ongezonde tussendoortjes waren, daarnaast gezond geworden en ik at geen toetjes meer, omdat ik na de avondmaaltijd al vol zat. Dit kwam mede door de vele groentes in de maaltijden.

Samen is gezond eten makkelijker!

Thuis hadden we altijd thema dagen. Op maandag was het pannenkoekendag en op vrijdag was het frietdag. Ik moest deze dagen schrappen om zo mijn ideale gewicht te bereiken. Dit vond ik heel moeilijk.

In het begin lukte het niet. Ik kon niet aan tafel zitten, terwijl de rest zat te genieten van hun pannenkoeken of friet. Dus at ik elke keer weer mee, ook al kreeg ik daar een schuldgevoel van.

Het moest veranderen.

Ik stelde voor om te stoppen met de themadagen. Ik had inmiddels ook mijn broers overgehaald om met mij mee te gaan op de ‘gezonde toer’ en ze waren het met mij eens. Hierdoor kreeg ik een enorme motivatieboost. Ik stond er niet meer alleen voor. Samen gingen we ervoor.

We waren super gemotiveerd. Als een van ons het even niet meer was, zorgden we er wel voor dat hij weer gemotiveerd werd. Zo gingen we de eerste twee maanden door. We waren inmiddels al een paar kilo’s aan gewicht kwijt, en begonnen ons steeds fitter te voelen.

Van mager naar gespierd met gezond eten!

Mijn broers en ik zaten op voetbal. We wisten dat sporten ons erg hielp bij het afvallen. Maar we waren inmiddels een stuk magerder geworden. Daar werden we niet zelfverzekerder door. We waren blij dat afvallen ons was gelukt, maar om er mager uit te zien vonden we niet fijn.

We wilden spiermassa gaan opbouwen, dus besloten we te gaan fitnessen. Ook hadden we voorgenomen om onze eetgewoontes daarop aan te passen, zodat we spieren zouden opbouwen zonder dat we in vet aan kwamen. We onderzochten verschillende soorten recepten die ons geschikt leken hiervoor. Hier baseerden we ons eigen voedingsschema op.

Eerst besloten we Eiwitshakes in ons dieet te verwerken. Er zitten veel eiwitten in, daarnaast zitten de shakes relatief laag in de calorieën. 

Je wilt natuurlijk hoog in je eiwitten zitten, zodat je spieren kunnen groeien. De aanbevolen hoeveelheid eiwit is ongeveer 1,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht

Je moet dus heel wat eiwitten binnen krijgen op een dag!

We verhoogden onze koolhydraten. Dat deden we, omdat we dan betere resultaten kregen in de sportschool. 

Ook namen we Pre-workout. Dit geeft je een energieboost, verbetert je kracht en helpt je bij het herstel van je spieren. 

Daarnaast aten we gewoon op inspiratie van de schijf van vijf. Zo aten we gezond en kregen we genoeg vitamines en mineralen binnen.

Positieve invloed op gezondheid

Toen we eenmaal een maand bezig waren, merkten we dat naar de sportschool gaan veel voordelen heeft.

Ten eerste had het een positieve invloed op onze fysieke gezondheid. We waren niet meer onzeker over ons lichaam en we sliepen ook een stuk beter.

Op mentaal vlak gebeurde er ook veel. Als ik veel stress had, ging ik naar de sportschool. Sporten maakt je hoofd leeg. Dit zorgt voor veel stress vermindering.

Ook maken je hersenen de stof dopamine aan. Die stof zorgt voor een gevoel van geluk. Daardoor blijft jouw motivatie behouden.

Met sporten word je een stuk fitter!

2 valkuilen waar ik bijna ben ingetrapt

Je hebt gelezen dat het mij uiteindelijk gelukt is om af te vallen.

Ik heb alleen nog niet verteld, dat ik het ook bijna had opgegeven.

De eerste reden dat ik wilde stoppen was, omdat ik te streng was voor mijzelf.

Ik mocht nooit een snack, ik dronk niks anders dan water en kookte altijd gezond. Mijn enige focus was gezond eten. Dat werkte niet.

Dat ik wilde afvallen hoefde niet te betekenen dat ik niks lekkers tussendoor mocht eten of een keertje een colaatje kon drinken.

Het verbieden van dingen werkt je alleen maar tegen. In het begin kon ik het goed vol houden zonder snacks. Maar naar mate je langer bezig bent wordt dat steeds lastiger.

Als je je voorneemt dat je bepaalde producten niet mag eten, wil je ze alleen nog maar meer. Daardoor hield ik het bijna niet meer vol. Ik heb toen mijn mindset veranderd.

Vanaf dat moment mocht ik het wel van mijzelf. Maar juist door die gedachte werd de zin naar een snack een stuk minder. Soms at ik ze tussendoor, maar ik merkte er niks van als ik daarna op de weegschaal ging staan.

De tweede valkuil was, dat ik door stress veel ging eten. Iedereen heeft wel zijn eigen reden om veel te gaan eten. Bij mij gebeurt dit als ik last heb van stress.

Ik viel in deze periode niet af, maar kwam een kilo of twee aan. Dat werkte heel demotiverend.

De sportschool is hierbij mijn grootste redding geweest. Met stress ging ik naar de sportschool en gooide er dan alles uit. Na een sportsessie had ik een stuk minder stress en at ik veel bewuster.

Lees ook mijn andere blogs voor meer tips en informatie over afvallen!

Kiloburner

  Gezond afvallen?

  • Het #1 product voor afvallen in Nederland

  • Methode voor gezond en snel afvallen

  • Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *