(function() {var wf = document.createElement('script');wf.src='https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/webfont/1/webfont.js';wf.type='text/javascript';wf.async='true';var s=document.getElementsByTagName('script')[0];s.parentNode.insertBefore(wf, s);})();
Peter

Veel mensen vragen zich af hoe gezond kwark is. We weten niet beter om op de verpakking te kijken of het gezond is. En vaak staat er ook op dat het gezond is.

Maar is kwark nou echt gezond?

Wat is kwark?

Vaak vergelijken mensen kwark met yoghurt. Dit is echter een heel ander product, ook al zou je het niet zeggen. 

Kwark is een overblijfsel van melk dat is aangezuurd en daarna is opgehangen om uit te lekken. Het heeft de zuurdere smaak gekregen van de melkzuurbacteriën. Dat is vaak de smaak die mensen lekker vinden aan kwark

Daarnaast is het een voorloper van kaas. Maar wordt het in vergelijking met kaas eerder voor consumptie klaar gemaakt, hierdoor wordt het een hele verse kaas genoemd. 

verschillende soorten kwark

Er zijn vele verschillende kwark soorten te vinden. Ik heb de drie bekendste gekozen.

Kwark met frambozen

Volle kwark

Volle kwark wordt gemaakt van volle melk of van magere melk met room.

kcal: 116

Vet: 8 gram

Verzadigd vet: 5,5 gram

Koolhydraten: 4,8 gram

Waarvan suikers: 4,8 gram

Eiwitten: 5,3 gram

Zout: 0.1 gram 

Halfvolle kwark

Halfvolle kwark is een variant op volle kwark, alleen is het vetgehalte minder hoog.

Kcal: 99

Vet: 4,3 gram

Verzadigd vet: 2,2 gram

Koolhydraten: 4,9 gram

Waarvan suikers: 4,9 gram

Eiwitten: 8,6 gram

Zout: 0,2 gram

Magere kwark

Magere kwark is bereid met magere melk. Hierdoor zit het erg laag in vetten.

Kcal: 59 

Vetten: 0,4 gram

Verzadigde vetten: 0,2 gram

Koolhydraten: 3,5 gram

Waarvan suikers: 3,5 gram

Eiwitten: 9,8 gram

Zout: 0,1 gram

Welke kwark is gezond?

In al deze soorten kwark zitten vitamines en calcium. Deze stoffen zorgen ervoor dat je lichaam goed functioneert en dat je gezond blijft. 

Als je de voedingswaarde van de verschillende kwark soorten vergelijkt kun je zien dat volle kwark de meeste vetten bevat. Dit zorgt er automatisch voor dat hij hoog zit in calorieën. Als je hoog in calorieën zit gaat je lichaam vet aanmaken en dat wil je niet als je aan het afvallen bent. Dus is het dan slimmer om deze kwark over te slaan.

De halfvolle kwark zit al minder hoog in vetten, dus ook minder hoog in calorieën. Daarnaast bevat deze kwark meer eiwitten. Dus is het qua voedingswaarde beter om af te vallen.

Als je de laatste voedingswaarde gaat bekijken kun je zien dat er bijna geen vetten in magere kwark zitten. Daarom zit deze kwark ook heel laag in calorieën. Ook zitten er in vergelijking met de andere twee soorten meer eiwitten in. 

Is kwark dus gezond?

Alle kwarksoorten zijn dus redelijk gezond. Het ligt er alleen aan Welke kwarksoort bij jouw levensstijl past.

Ben je slank en wil je aankomen is volle kwark dus een goede optie. Maar wil je juist afvallen kun je de magere kwark nemen.

Lees ook mijn andere blogs voor meer tips en informatie over afvallen!

Kiloburner

  Gezond afvallen?

  • Het #1 product voor afvallen in Nederland

  • Methode voor gezond en snel afvallen

  • Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *