(function() {var wf = document.createElement('script');wf.src='https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/webfont/1/webfont.js';wf.type='text/javascript';wf.async='true';var s=document.getElementsByTagName('script')[0];s.parentNode.insertBefore(wf, s);})();
Peter

Sporten voor het ontbijt linksbovenSporten voor het ontbijt is een opkomende trend die je waarschijnlijk nog niet zo vaak voorbij  hebt zien komen.

Het is namelijk nog niet zo populair in Nederland. De meeste mensen nemen als ze wakker worden eerst een ontbijt en gaan dan pas sporten.

Begrijp het niet verkeerd, want sporten is altijd gezond. Maar waarom gaan mensen pas na het ontbijt sporten, terwijl dit minder voordelen heeft?

Ik doe het namelijk zelf wel al een tijdje en zie al veel resultaat in vergelijking met toen ik nog sportte na het ontbijt.

Lees hieronder verder!

Sporten voor het ontbijt

Sporten voor ontbijt is een opkomende trend. Dit is natuurlijk niet voor niets zo.

Het heeft namelijk zo zijn voordelen ten opzichten van sporten na het ontbijt. Zowel op het vlak van afvallen als op het vlak van fitter worden!

Je zou denken dat sporten voor het ontbijt gedoemd is te mislukken, omdat je geen energie hebt. Dit is echter niet zo.

Bij de meeste sporten kan je best zonder te ontbijten presteren. Probeer maar is een rondje hard te lopen voor het ontbijt en kijk is hoe snel je bent.

Dit zal niet veel schelen met hetzelfde rondje hardlopen als je wel ontbeten hebt.

Toch is het niet bij alle sporten goed om erna pas te gaan ontbijten. Als je bijvoorbeeld intensieve wedstrijd, workout of training gaat doen, kan het mogelijk negatieve bijwerkingen hebben.

Je kan dan bijvoorbeeld duizelig, misselijk of licht in je hoofd worden. Dit kom dan, omdat je te weinig brandstof in je lichaam hebt.

Dus heb jij een belangrijke voetbal wedstrijd of hou jij van een intensieve workout dan raad ik jou aan in ieder geval iets te eten voor het sporten.

Als je de keuze gaat maken kun je dus het beste rekening houden met de intensiviteit van de sport die je gaat doen. 

Je kunt het natuurlijk altijd uitproberen als je niet zeker weet of het slim is om te doen bij een bepaalde sport.

Zo niet? Dan weet je in ieder geval dat je het niet nog een keer moet doen.

Meisje dat hardloopt

Voordelen van sporten voor het ontbijt

Ten eerste helpt sporten natuurlijk bij het fit blijven. Dit is goed voor je lichaam. Zo houd je hem gezonde en heb je minder kans om ziek te worden.

Ook is het goed voor je hersenen. Het helpt namelijk je hersenen te ontwikkelen en onderhouden, omdat er meer zuurstof in je bloed zit. 

Dat bloed stroomt naar je hoofd en dat is weer goed voor je hersenen.

Ook is het stimulerend voor je mentale gesteldheid. Je maakt namelijk gelukshormonen aan.

Deze hormonen verminderen je stress en zorgen ervoor dat je beter gaat voelen.

De voorbeelden die ik hiervoor gaf gelden natuurlijk ook voor het sporten in het algemeen.

Er is namelijk een voordeel die alleen geldt bij het sporten voor ontbijt. 

Als je gaat sporten voordat je hebt ontbeten, verbrandt je het opgeslagen vet dat je hebt in je lichaam in plaats van het ontbijt dat je nog niet gegeten hebt.

Uit onderzoek is gebleken dat je wel twee keer zoveel vet verbrand als je gaat sporten voor het ontbijt.

Dit helpt natuurlijk erg bij het afvallen en fitter worden.

Mijn ervaring met sporten voor het ontbijt

Toen ik dit zelf las dacht ik bij mijzelf dat het een fabeltje zou zijn. Daarom nam ik mijzelf voor om het te gaan testen.

Zelf hou ik erg van hardlopen. Dit is een niet al te intensieve sport, als je het maar op een rustig tempootje doet.

Ik ben er 4 maanden geleden een keertje mee begonnen en zag na twee weken al resultaat. 

Het kan zijn dat het in mijn hoofd zit of dat ik gewoon minder calorieën ben gaan eten, maar voor mijn gevoel zag ik echt wel verschil.

Ik stond om 7 uur op om wat koffie en water te drinken. Rond 9 uur was mijn standaard tijd om te gaan hardlopen.

Ik deed dan  meestal een kilometer of 7. Hiermee verbrand je ongeveer 550 calorieën mee.

Ik hield mijn calorie innamen niet bij, maar ik at en sportte wel hetzelfde als eerst. 

Mijn doel was om 2 kilo te verliezen en dit was in een maand gebeurd. Dus voor mij werkte het wel degelijk!

voeten op een weegschaal

Sporten en voeding

Door alleen maar te sporten ga je natuurlijk niet afvallen. Je zult ook op je voeding moeten gaan letten.

Neem bijvoorbeeld het ontbijt. Je neemt het na je sportsessie, dus heb je meer honger. 

Zorg ervoor dat je dan voedzame en gezonde ontbijtrecepten klaarmaakt. Dit helpt erbij om weinig calorieën binnen te krijgen en toch erg gezond te eten.

Ook zorgt een gezond ontbijt ervoor dat je minder snel gaat snacken. Hierdoor krijg je ook minder calorieën binnen.

Als je doel nou helemaal niet is om af te vallen raad ik je alsnog aan om erg gezond en voedzaam te eten. 

Met de goede voedingsstoffen kun je een erg gezond gewicht bereiken en behouden.

Een gezond ontbijt is natuurlijk niet alleen belangrijk. De andere maaltijden op de dag zijn dat net zo goed.

Om je spieren sneller en beter te herstellen heeft je lichaam koolhydraten en eiwitten nodig.

Ik raad daarom ook aan om na het sporten een maaltijd te eten met koolhydraten en veel eiwitten.

Deze voedingsstoffen stimuleren onder andere het herstel, het behoud en de ontwikkeling van je spieren.

Een gezonde en voedzame maaltijd na het sporten?

Zoals je hierboven dus hebt gelezen is het erg belangrijk om een gezonde en voedzame maaltijd te eten na het sporten.

Ben jij nou aan het afvallen en heb je geen zin meer in de standaard maaltijden?

Daar had ik ook last van. Daarom heb ik laatst een cursus aangeschaft bij Afvallen met Nederland.

Zij hebben mij stap voor stap een gezond voedingspatroon laten ontwikkelen en daarbij een boek vol gezonde recepten meegegeven!

Dus ben jij de standaard gerechten zat en wil je blijven en gezond afvallen?

Druk dan op de knop hieronder en schrijf je in!

recepten boek Afvallen met Nederland

Voor meer gezonde ontbijtrecepten!

Recepten voor een blijvend resultaat!

Al duizenden mensen ging jou voor!


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *